Vi uppmärksammar i detta nummer grafikern och arkitekten Giovanni Battista Piranesi, som inleds med en essä av Marguerite Yourcenar översatt av Mats Leffler och David Arvidsson. Arvidsson introducerar även Yourcenars författarskap, ett avsnitt som inkluderar ett brev hon författat till Thomas Mann adresserat från Göteborg.
Johannes Nordholm har skrivit en essä om Hadrianus arkitektur i Rom, och Johan Linton skriver om Le Corbusiers förhållande till Piranesi och det romerska, samt om samtidsarkitekten Peter Eisenman. I anslutning till detta publicerar vi två Romartiklar skrivna av Le Corbusier. Tillsammans med Linton har Elin Elmrud översatt texter om några av samtidens tongivande arkitekter: Robert Venturi, Rem Koolhaas och Daniel Libeskind. Till detta arkitekturblock hör även en reseskildring av Carl Caldenby då han reste till Esfahan i mellersta Iran.
Jonas Gilbert har översatt en essä av Agnes Heller som undersöker människans ondska och godhet. I en artikel problematiserar Per Magnus Johansson diagnosens värde och han skriver även en kort text om människans villkor.
Thomas Karlsohn undersöker seminariets känslohistoria i en artikel om universitetet, och Annika Stiebe skriver en text som reflekterar kring det förlåtliga och oförlåtliga utifrån verk av Hannah Arendt och Svetlana Aleksijevitjs.
I en sammanfattande text knyter Mats Persson an till sina två tidigare artiklar om platonsk kärlek (finnes i Arche 2016:56.57 och Arche 2017:58-59). Också i ett tidigare nummer (2011:34-35) redogjorde Ola Lindberg för hans möte med Karl Popper. Här tillägger han att det var genom Alice Millers verk som han kom i kontakt med honom, och skriver således här om Poppers sista tid i livet.
Ola Sigurdson riktar sin in på Karl Barths författarskap och den teologi som han utvecklade i en text om Barth.
Ulf Karl Olof Nilsson har översatt elva dikter av Emily Dickinson, och Martin Nyström skriver en essä om Evert Taube som författare och ger även en introduktion genom att göra en självbiografisk skiss i samband med detta.
Innehåll
Arche nr 60-61 |
Per Magnus Johansson |
|
Introduktion till Marguerite Yourcenar |
David Arvidsson |
|
Brev till Thomas Mann |
Marguerite Yourcenar |
|
Piranesis svarta hjärna |
Marguerite Yourcenar |
|
Alltets rum – Hadrianus arkitektur i Rom |
Johannes Nordholm |
|
Arkitekturens återkomster – en oändlig introduktion |
Johan Linton |
|
Piranesi och staden |
Peter Eisenman |
|
Piranesi och Denvers centralbiblioteks sydfasad |
Michael Graves |
|
Piranesi och Tokyo Tivoli Apartments |
Robert A. M. Stern |
|
Piranesisk episkopalkyrka |
Robert Venturi & Denise Scott Brown |
|
Piranesi och mitt arbete |
Daniel Liebeskind |
|
Espace Piranesien |
Rem Koolhaas |
|
Piranesis Carceri |
Peter Eisenman |
|
Att lära av Rom |
Le Corbusier |
|
Sixtinska kapellet av Michelangelo |
Le Corbusier |
|
arkitektur – del ett |
Johan Linton |
|
En arkitekturens äventyrare. Ett samtal med Alf Folmer om tiden hos Le Corbusier |
Johan Linton |
|
Till Esfahan |
Claes Caldenby |
|
Människans villkor |
Agnes Heller |
|
Diagnos och psykoanalys |
Per Magnus Johansson |
|
Det akademiska seminariets känslohistoria |
Thomas Karlsohn |
|
Förlåt |
Annika Stiebe |
|
Platonsk kärlek III: Eros och filosofi |
Mats Persson |
|
Varför ska man läsa Karl Barth? |
Ola Sigurdson |
|
Inledning till Karl Popper |
Ola Lindberg |
|
Inledning till diskussionen |
Ola Lindberg |
|
Varför avvisade Russell den sene Wittgenstein? |
Karl Popper, Peter Strawson & Geoffrey Warnock |
|
Emily Dickinson, Söm för Söm |
Ulf Karl Olov Nilsson |
|
11 dikter med Hjärnor |
Emily Dickinson |
|
Mitt liv med Evert Taube |
Martin Nyström |
|
Evert Taube |
Martin Nyström |
|
Likgiltigheten |
Per Magnus Johansson |